Batman v Superman : Świt sprawiedliwości

bvsquad2

Ja już po premierze🙂 Obiecałem Arszu podzielić się opinią na temat filmu, tak więc czynię to tutaj.

Na początek kwestia dla Artura kluczowa : dubbing – jego jakość jest według mnie w porządku. Niestety mam zastrzeżenia co do poziomu przekładu. Nie widziałem filmu w wersji natywnej więc mogę jedynie oprzeć się na znanych mi fragmentach.

Oryginalny monolog Batmana :

– Powiedz, możesz krwawić?

– Będziesz.

W filmie brzmi :

– Powiedz, można cię zranić?

– Okaże się.

Różnica niby nieduża ale jakiż inny obraz mówiącego. Drobna zmiana jak w przuypadku Matrixa, gdzie w tłumaczeniu na bodajże Polsacie, agent Smith pozbawiony został tych wszystkich formalnych zwrotów typu „panie Anderson”. Dużo gorzej wypadła już w tłumaczeniu prezentacja Wonder Woman gdzie dialog :

[Superman] – Ona jest z tobą?

[Batman] – Myślałem że z Tobą.

Zamieniono na :

[Superman] – Znasz ją?

[Batman] – Tak, to moja stara.

Żenada po prostu. Ciekawi mnie tylko czy tłumacz był na prochach czy może odgórne zalecenie szefostwa.

Wracając do filmu.

Film ma kategorię PG-13 tak aby do kin mogła wejść każda gówniażeria (oficjalnie nie każda no ale u nas nawet takiej informacji nie ma w kinach tylko podają b.d.) Na Blu-ray film wyjdzie w kategorii R. Różnica sprowadza się do poziomu brutalności. I tutaj mamy pierwszy problem z filmem.

Jakiś psych cośtam […log / …iara/ …ik] stwierdził że oglądanie krwi jest strasznie degenerujące. Nie wiem skąd taka teoria, sądzę że dzieciaki które napatrzą się na to, iż można bezkarnie prać się po mordkach, szybciej wpadną na pomysł przetestowania tego w realu niż Ci którzy zobaczą że z rozwalonego nosa leci krew. No ale ok, nie tutaj psa pogrzebano. Prawdziwym problemem jest to że dosyć dojrzały film udostępniono sztucznie dla widza nie do końca przygotowanego.

Oczywistym dla wszystkich jest że internet to kraina młodych, Ci zaś mogą być filmem lekko zawiedzeni czemu dają upust w sieci tworząc negatywną krytykę. A krytycy zaś dokładają swoje dwa grosze.

Cytat za Filmweb [LINK]

Według niepotwierdzonych informacji, Warner Bros. zarządziło kosztowne dokrętki na planie Legionu samobójców„. Studio chce ponoć, by w filmie znalazło się znacznie więcej humoru. Wszystko z powodu negatywnego przyjęciaBatman v Superman„. Jak się okazało, krytycy i duża część widzów nie zachwycili się mroczną, ponurą atmosferą filmu Zacka Snydera. Wytwórnia postanowiła więc zmodyfikować swój pomysł na ekranowe uniwersum DC.

Na facebooku żartowałem z Arszu że następny Batman będzie nosił różową pelerynę i jeździł na tęczowym jednorożcu. Przed seansem leciała reklama Legionu i muszę powiedzieć że nie zaskoczyły mnie różowo-neonowe napisy🙂 W sumie film może obejrzę ale akurat Joker nie leży mi zupełnie. Myślę że po roli Heatha Ledgera w Mrocznym Rycerzu trudno będzie mi przekonać się do jakiegokolwiek nowego Jokera.

Zresztą, wracając do właściwego filmu, nie specjalnie czuję aktualnego odtwórcę roli Supermena. Jakoś mi po prostu nie pasuje i tyle. Za to pozytywnie zaskoczony jestem Benem Affleckiem jako Batmanem.

W filmie usłyszeć można rewelacyjną ścieżkę dźwiękową, po prostu majstersztyk. Niestety Hans Zimmer zapowiedział że nie będzie więcej komponował muzyki do filmów o superbohaterach [LINK].

O fabule bez wchodzenia w detale mogę powiedzieć tyle, świetna historia. Co prawda można by się czepiać że nie jest w pełni zgodna z linią komiksową ale chyb już musimy przywyknąć do tego że filmy tworzą alternatywną wizję. Niechaj więc będzie tak jak chcą scenarzyści, że to Lex Luthor stworzył Doomsdaya. Pogodzić się zapewne musimy z tym iż w kontynuacji „Świtu Sprawiedliwośc” nie będzie Eradicatora, ani też wątku powrotu Supermana jak w „The Last Son of Krypton”.

Efekty specjalne bez zastrzeżeń za wyjątkiem „martwego” Supermana w kosmosie. Poziom sztuczności tego ujęcia aż boli.

Oczywiście film gorąco polecam, chociaż jakoś premiera u nas bez porównania z Gwiezdnymi Wojnami.

3 thoughts on “Batman v Superman : Świt sprawiedliwości

  1. Jeżeli pójdę w tym tygodniu to tylko z napisami, bo do południa jest tylko dubbing i wybitnie mi ta godzina nie pasuje. Odezwę się w tym wątku jeszcze🙂

  2. Wczoraj oglądałem z napisami, jeśli kiedyś drugi raz to koniecznie z dubbingiem dla urozmaicenia. Film b. dobry walka Supermena z Batmanem rewelacyjna, odniosłem też wrażenie, że jest za dużo wstawek w zwolnionym tempie, i ogólnego patosu ale, to już moje czepialstwo🙂 całościowo ten mroczny klimat mi pasuje, jako odskocznia od tego typu filmów robionych bardziej młodzieżowo, mogliby utrzymać dwa równoległe superbohaterskie nurty a nie robić kolejnej papki na jedno kopyto – chociaż ja lubię to i to,🙂 w kinie szukam rozrywki i ją dostaję, filmów nie oglądam przez „filtr” krytyka a widza głodnego wrażeń😉

    Jestem zadowolony, dostałem to czego chciałem oryginalne kino!

    Jak już jesteśmy przy filmach ostatnio byłem też na Kung Fu panda 3, b. ładnie zrobiony, polecam jest moc😉 obawiałem się że będę się nudził bo o ile jedynka była super to dwójka mnie rozczarowała nieco, ale trójka daje radę, zwłaszcza pięknymi scenami i filozoficznym humorem🙂

A jakie jest Twoje zdanie?

