Jak umiera system emerytalny

Może jestem pesymistą, ale na myśl o emeryturze od dawna miałem skojarzenia z trzecim światem. Jak zwykle rzeczywistość stanęła na wysokości zadania.

Z początku i sam Arszu nie wierzył w moje majaki, jednak z czasem stwierdził iż najprawdopodobniej mogę mieć rację.

Gdy rozpoczynaliśmy pracę w końcówce lat 90-tych państwo gwarantowało nam emeryturę w wieku 65 lat w wysokości oscylującej w okolicach bodajże 70-80% według wzoru :

emerytura = 0,24 * kwota bazowa * 0,013 P * LataSkładkowe + 0,007 P * LataNieskładkowe

Później przyszło lepsze gdzie ponoć mieliśmy sami odkładać na swoją starość. Cóż gdyby ZUS miał kasy jak lodu, wtedy ta rewolucja była by udana. Dlaczego? Niektórzy nadal nie wiedzą iż nasz system działał na zasadzie redystrybucji. Nic nie odkładano(chociaż na zdrowy rozsądek powinno gdyż wpłaty przewyższały wypłaty) tylko na bieżąco wypłacano emerytom i rencistom. I nagle jakiś megamózg wymyślił że składki należy odkładać (system inwestycyjny) tylko nie wymyślił skąd wziąć kasę na tych którzy funkcjonują w systemie redystrybucji. Raczej dobrze to o projektantach nie świadczy.

Dalej już było z górki. Stopa emerytury sukcesywnie spadała. W zeszłym roku lub dwa do tyłu szacowana dla mojej grupy wynosiła pomiędzy 44 a 50%. Wszyscy mówili że tragicznie to widzą a ja dalej twierdziłem że będzie gorzej.

Rząd podniósł lata pracy tłumacząc że podniesie to wysokość świadczeń. Dwa tygodnie temu ZUS ogłosił wprowadzenie nowego wzoru obliczania świadczeń emerytalnych który średnio obniży je o 1000 zł. Piękne pokrycie się faktów nieprawdaż? Za to dzisiaj pan premier ma zamiar ogłosić iż zapierdoli mi 36 759,44 zł które mam na moim koncie OFE.

Jest naprawdę zajebiście.

Ale nie martwcie się, będzie gorzej🙂

ZUS co prawda nie padnie gdyż musiało by to być związane ze zmiana ustroju. Poza tym gdzie będą pracowali Ci wszyscy krewni i znajomi królika? Ale wiek emerytalny w okolicach 100 lat? Czemu nie😀

2 thoughts on “Jak umiera system emerytalny

  1. ZUS nie padnie bo, to instytucja państwowa to jakże by to tak🙂 ale niewypłacalność zawsze może ogłosić😀

    jak mi przypomniałeś to aż się zaloguję i sprawdzę ile tam mam, no i wybór będziesz chyba miał ostatecznie jak się pofatygujesz a jak będziesz bierny to ta mała sumka, (ale zawsze na nowe skromne autko by było😉 fruuu poleci do jakiegoś emeryta dygnitarza będzie miał jedną wypłatę z tego😀

    mnie ta cała sytuacja śmieszy i pisałem już o tym, gdzieś tam w archiwach naszych będzie, otóż jakiekolwiek to OFE by nie było to tak intelygentne mega mózgi dopiero po 14 latach wpadły na to że to jest FEE??? czemu nie po roku, dwóch góra pięciu ? a minister bez żadnych ale to żadnych najmniejszych wątpliwości dziś wybierałby ZUS tylko że jego emerytura chyba zagrożona raczej nie jest😀

    przy okazji przypomniał mi się humorystyczny wpis o wydawaniu – rozporządzaniu pieniędzmi najlepiej cudzymi🙂

    http://blogtechniczny.blogspot.com/2011/03/ekonomia-dla-ubogich.html

  2. A Arszu jak zwykle humanistycznie.

    Mylisz się misiu. ZUS zajmuje 100% kwoty ulokowanej w obligacjach co oznacza u mnie 80%. A w związku z nałożonymi ograniczeniami te 20% będzie łatwiej stracić niż zarobić. Zresztą na 3 – 4 lata przed emeryturą i tak będą one transferowane do ZUS. Więc o jakim pofatygowaniu mówisz?

    Na razie w tym jebanym kraiku wszyscy patrzą jak Cię wypierdolić.

    P.S. ZUS nie ogłosi niewypłacalności bo to to samo co upadłość. Ale wiek emerytalny ustawić na 100 lat to nie problem.

Możliwość komentowania jest wyłączona.