Krótka historia Kościoła.

Pan Janusz Palikot popełnił wpis. Jako główny adwersarz Kościoła powinien bardziej przykładać się do argumentacji.

Chodzi dokładnie o konkluzję wpisu :

Wypowiedź Michalika podtrzymuje tezę o tym, że jednego kościoła już nie ma.

Dlaczego tak nie powinien pisać?

Oto krótki przegląd.

Na początku byli Żydzi. W tej kwestii można by sporo napisać odnośnie definicji słowa Żyd (i to wspierając się wypowiedziami znanych postaci żydowskiego pochodzenia) ale to nie pora i miejsce. Zasady poprawności polityczno-religijnej nakazywały by napisać że najpierw byli żydzi i muzułmanie ale wspieramy się historią i tak nie piszemy.

Następnie był Chrystus. Który ustanowił swój Kościół.

A Ja ci też powiadam, żeś ty jest Piotr; a na tej opoce zbuduję kościół mój, a bramy piekielne nie przemogą go

(Ew. Mateusza 16:1-28, Biblia Gdańska)

Powiązanie między Piotrem a skałą można znaleźć między innymi tutaj.

Tak powstało chrześcijaństwo.

Pierwszy rozłam nastąpił w 1054r i jest zwany Wielką schizmą wschodnią (były niby dwie wcześniejsze schizmy ale nie doprowadziły do trwałego rozłamu). Papież i Patriarcha obłożyli się klątwami i tak chrześcijaństwo trwale rozpadło się na katolicyzm i prawosławie.

Następnie było znowu kilka pomniejszych schizm które można pominąć aż do ponownego rozpadu katolicyzmu w 1534r kiedy to wydzielili się anglikanie.

Nie będziemy tutaj mówić o podziałach doktrynalnych zwanych herezjami.

Tak więc Kościół rozpadał się dużo razy, czasem łączył się ponownie czasem nie i trudno oczekiwać aby nie miało być tak dalej. Zwłaszcza jeśli spojrzeć na obecny kształt kościoła przez pryzmat obowiązujących ustaleń Soboru Watykańskiego II.

Dla jasności dodam iż katolicy, protestanci i prawosławni są jednakowo chrześcijanami.

28 thoughts on “Krótka historia Kościoła.

  1. Nie wiem dokładnie jak ten spór wyglądał, jednak musiał być mocny! No może nie na tyle żeby sejsmograf coś wykazał, ale iskry na pewno się sypały! A skąd z kolei moje wnioski że tak musiało być? Ano z poletka dark`a sidious`a Janusza P.

    „To, że personalnie Nycz i Michalik się nie znoszą to też banał. Ale żeby się publicznie łajać w sprawie kary śmierci?

    Cóż to za łajna – wypowiedź była skoro Lord w mig doszedł do takich wniosków?

    „Wypowiedź Michalika podtrzymuje tezę o tym, że jednego kościoła już nie ma”

    Nie wiem. Dlatego mogę tylko gdybać co zaszło. Podejrzewam iż dwóch rycerzy Jedi z jednej drużyny wyciągnęli miecze i w ramach treningu (a nie braku jedności) postanowili ustalić który bardziej jest świetlisty jeśli chodzi o karę śmierci, taka wymiana zdań i korekta myśli zapewne tylko wzmocni szeregi jasności.

    A obserwator chyba już dopatrzył się powstawania nowej frakcji.😀

    Ja jestem spokojny, jeśli chodzi o Kościół🙂

  2. następny post napisz o Nergalu, jeszcze jego nie przerabiałeś bo, w końcu może wyczerpią ci się tego typu tematy okołoreligijne i wreszcie napiszesz coś konkretnego🙂

  3. Pisz pisz🙂 Polski Kościół to i tak anomalia w skali globalnej i gdyby nie pewne aspekty już dawno próbował by iść swoją drogą.

  4. łooo, ale się wziąłeś za tematy kościelne
    szok normalnie
    ja u siebie aż się boję podejmować – bo będzie rzeźnia, total max

    już za rozmowy o seksizme w biurze się na mnie niektórzy poobrażali
    dobrze, że nie wiedzą, że ja też łapałem w pracy za pupę, itp🙂
    a co!?:)

    Admin R-O,
    z n-tego kompa

  5. R-O ta rzeźnia to pewno zależna od tego ile, osób po której stronie barykady stoi,
    przemyśl opcje – sekundanta😉

    jeśli chodzi o drugą część komentarza, z tym trzeba uważać (chyba że to znana zaufana ekipa, jak to mówią stare wygi, to żartować można🙂 jednak wszystko wskazuje na to że jesteś zdrowy i normalny😀

  6. Już się bałem, że nie jestem normalny🙂

    bo teraz normalność w biurze i korporacji to zimna beznamiętność – weź pigułkę jak w seksmisji czy w equilibrium

    i nie myśl o tych sprawach,🙂

    R-O,

  7. No właśnie🙂
    My też się za pupy łapiemy (Ale jeno w męskim gronie ;( tak praca ) i jest wesoło😛

    Tematy około kościelne i takie bardziej serio będą bo niestety w Polsce są one tak zmitologizowane że aż strach. Większość ludzi która nie pozwoli nic o kościele powiedzieć sama ma maleńkie pojęcie o co faktycznie chodzi.

    RO mamy z Arszu takie pytanko czy ten nick Architekci Lubin to Twój czy jest jakiś błąd w WP? Bo wcześniej jakiś błędny post z Geodezji był w innym temacie i nie wiemy czy tu coś w ustawieniach namieszane czy nie🙂

  8. Nie błąd, pisałem z komputera koleżanki, której pomagam robić blog i to było w formularzu WP już wklepane.

    Geodezja to nie nasze.

    Teoretycznie wpisywanie się z takiego nicka, np. na stronach i blogach o architekturze może pomóc w pozycji strony w Google.

    Z resztą jak chcesz abym polecił twoją stronę u siebie – i te dyskusje o Kościele – to proszę bardzo – ale za ewentualną rzeźnię ze strony czytelników nie odpowiadam :> na twoje ryzyko

    to co? zaprosić ludzi?

  9. Tomek dobrze że jestem w innej szatni niż ty( wy) – zabawowicze, dziękuję takie wesoło, to już wole prysznic brać w smutku😀

    R-O a to się wyjaśniło:)

    o zapraszanie pytaj kolegę, jego wpis:) zresztą tutaj wszystkie posty są odblokowane i można komentować, kiedyś była blokada 2-tygodnie ale jest zdjęta.

  10. No właśnie my się w szatni bawimy za to Ty nas na Instalacjach gonisz i obściskujesz😛 Rytauał klepnięcia musi być, nie nasza wina że same chłopy😛

    Co do tej nazwy to Arszu znalazł u siebie root-kita i podejrzewał wszystkie możliwe agendy, tak krajowe jak i zagraniczne o szpiegostwo. Oczywiście wszelkie podejrzane wpisy to była prowokacja wroga🙂

    Jak powiedział Arszu każdy może pisać, chociaż taki mikro pościk to nie warto reklamować. Temat o kościele rodzi się i na pewno będzie dla jednych kontrowersyjny w ten sposób a dla innych w taki sposób, więc też nie wiem czy warto reklamę robić.

    Oczywiście każdą dyskusję przyjmiemy serdecznie🙂

  11. tombula moja czystość i prędkość kompa w porównaniu z twoimi skeczami co mówiłeś to pikuś:) mam co chciałem, raz lenistwo ostatni pełny skan nie pamiętam😦 dwa upór na XP-eka

    R-O dzięki za propozycje ale nie potrzebuje:)

    ech i pomyśleć że kiedyś to z nudów się systemy stawiało, a teraz chodzi i latami aż nie padnie, najpierw desperackie reanimacje, czyszczenia a system to ostateczność🙂

  12. Taaa ale mój komp ma taką moc że już nawet minimalistyczny linux by wystarczył do przygrzania zwoja CPU😦

  13. E no nie przesadzaj, przecież ja mam ten mały wypierdek, jeden rdzeń 1,6G , karta na płycie x3100 i giga ramu i śmiga fajnie. Twój chyba porównywalny mocowo, nie jest to przepaść kilkuset % ?

    ps. o KŚ napisze wieczorem bo teraz jestem z doskoku, nie mam czasu za bardzo – upierdliwcu😀

  14. dwa miałem w nieszczęsnym HP`eku co się popsuł na maksa,alternatywny asus eee ma jeden i dlatego wybrałem w tej taniej konfiguracji egzemplarz z XP a nie win7, no i matowa matryca🙂

  15. nie potrzebuje, nie potrzebuje…. jasne… też tak kiedyś mówiłem

    warto mieć inny system niż windows dodatkowo na tym samym kompie, albo coś łatwego linuksowego, albo Hackintosh (system z MacOS skackowany do odpalenia na zwykłym PC) – chociażby na kluczu USB/pendrive, drugiej partycji albo plikopartycji (instalacja wewnątrz windows)

    główne aplikacje są te same (Firefox, Opera, Chrome, itp.) a o ile mniej płaczu jak w najbardziej potrzebnej chwili windows padnie, albo wirus, albo padnie jakiś sterownik…

    przecież windowsa nikt nie zabiera

    i znów się powtórzę – ja piszę z kompa, gdzie np. Vista już nie pójdzie… a inne systemy jeszcze ciągną – i zamiast płakania, że muszę wybulić kasę na nowy sprzęt mam ładne osiągi bez krępacji i stresu

    hmm, ale naprawdę nie namawiam do zabawy, jeśli ktoś nie lubi kompów i sprzętu oraz faktu, że ikonka z liskiem jest w innym miejscu niż zazwyczaj

    ostrzegam🙂

  16. aaa bym zapomniał – na niektórych konfiguracjach PC można mieć system amigowy Aros łącznie z emulacją amigi klasycznej i jej softu/gier

    tego systemu też nie tkną windowsowskie wirusy, trojany, itp., a tak samo można oglądać ładne dziewczyny i blogować🙂

  17. o z tym pendrive to naprawdę dobry pomysł:) bo, można też i na innych korzystać

    dawno dawno temu miałem 2 ale to był 98 i XP, głównie dla aplikacji pod 98 bo XP zgodność miał kiepską

    nie mam też jakiś bardzo ważnych danych gdyby coś padło, raczej archiwizuję co potrzebne

  18. R-O moje oczekiwania co do tego złomu są żadne, jedynie czasem lubię zaciosać w jakąś gierkę flash online. No i niestety jak patrzę na mojego kompa i na minimalne wymagania flash’yka to się łezki ronią. Przypuszczam że na Linuxach i innych stworach wymagania te same więc niestety przesiadka nic mi nie da.

  19. no to nie bądź taki i podaj linki do tych gierek!!!!

    aha
    słuchaj, sprawdź ile RAMu ciągnie ci twój system, i ile masz w ogóle

    są linuksy (nowoczesne, z bajerami) co ciągną ok 40 mb ramu, albo i mniej – i taki flash by pociskał na nich nieźle, raz zjechałem do 28MB

    wtedy to się robi gra warta świeczki

  20. Gram praktycznie tylko w cośkolwiek na http://armorgames.com/
    Jak są dobrze napisane to jeszcze, jeszcze ale już co nowsze to bez szans.

    Specyfikacja Flash 11

    2.33GHz or faster x86-compatible processor, or Intel® Atom™ 1.6GHz or faster processor for netbooks
    128MB of RAM (1GB of RAM recommended for netbooks); 128MB of graphics memory

    Ja mam : Athlon Barton 1600+, 1GB RAM, GF2MX więc cudów nie będzie😦 Z RAM’em zazwyczaj ok.

  21. ja mam celerona 1,3
    750RAM
    grafika intel

    dzięki za linka, popróbuję, pewnie w weekend, i dam znać czy to ma sens pod flashem na linuksie

    jak dla mnie (i dla linuksa) twój sprzęt to full wypas

  22. nie napisałeś jaki system jeszcze
    jeśli XP albo win2000 to przesiadka na linux dużo ci nie da,
    no chyba że windows zaniedbany i zawalony różnym badziewiem, wtedy odczujesz róznicę na plus

    aha – i nie przesiadać się – nie warto na początek
    mówię jedynie o dodatkowej instalacji

    można tak zainstalować system, aby chodził jako instalacja (aplikacja) wewnątrz windows, zachowując swoją „moc”
    http://czytelnia.ubuntu.pl/index.php/2007/06/26/wubi-najprostsza-droga-do-ubuntu/

    nie podoba się – delete i po krzyku

Możliwość komentowania jest wyłączona.