Chcesz mieć państwo, płać! Część II. Paliwo.

Jak już pisałem państwo nie jest bogate wtedy gdy jego skarbiec pęka w szwach, tylko wtedy gdy obywatele mają wypchane portfele. Za przykład można potraktować marginalny kryzys w Polsce w porównaniu z resztą świata. Nie stało się tak dlatego że nasze kochane państwo mądrze zarządzało, tylko dzięki ogromnej ilości ludzi postępujących wg. staropolskiego obyczaju „Zastaw się a postaw się„. To oni wydając kredyty wprowadzili do obiegu ogromne ilości pieniędzy co przełożyło się na koniunkturę i na wpływy do kasy państwowej.

Jednym z podatków które dokłada nam państwo jest akcyza. Tak jak i VAT jest to bezpośredni transfer pieniędzy z kieszeni obywatela do skarbca centralnego. Braki w kasie przyczyniają się do podnoszenia akcyzy co w porównaniu z ostatnią podwyżką VAT przechodzi zazwyczaj można by rzec bez echa.

Dzisiaj przedstawię dojenie obywateli przez państwo na przykładzie paliwa. Dokładnie na przykładzie cen benzyny E95 w roku 2010. Notowania cotygodniowe.

Ceny w Polsce wyliczone ze wzoru (PLN NETTO + VAT) /1000 . Ceny USD w oparciu  kursy dolara w dniu notowania ceny paliwa.

Ze względu na rozbieżności dat w indeksie cen przyjęto zaokrąglanie do najbliższej NAJWYŻSZEJ lub NAJNIŻSZEJ ( w tej kolejności) w zależności od ilości dni (zazwyczaj 1 dzień, w dwóch wypadkach 2 dni)

Ponieważ ustalenie średnich krajowych na rok 2010 w badanych przypadkach okazało się prawie niemożliwe, wszystkie obliczenia oparłem na płacy minimalnej wg. Eurostatu na styczeń 2010. Nie jest to rozwiązanie pozbawione wady gdyż w Niemczech i Włoszech płaca minimalna nie istnieje. Dane Eurostatu w euro zostały przeliczone na USD wg. średniego kursu za styczeń 2010. Oto wartości końcowe :

Kraj Brutto Netto*
Belgia 1792,81 1300,19
Francja 1741,14 1684,03
Holandia 1942,1 1288,58
GB 1722,48 1410,94
USA** 1510,04 1177,83
Polska 779,42 639,13

*Nie uwzględniłem żadnych ulg podatkowych.

** W USA obowiązują różne stawki podatkowe dla różnych grup społecznych: 10%, 15%, 25%, 28%, 33%. Przyjąłem wartość uśrednioną w wysokości 22%.

Na poniższym wykresie mamy zaprezentowane ceny bez jakichkolwiek dodatków. Jest to koszt jednego galonu paliwa na wyjściu z rafinerii (wliczając jej zyski oczywiście). Białe plamy oznaczają brak danych z danego tygodnia.

Koszt paliwa bez dopłat USD/galon

A tutaj mamy tą samą cenę z wszystkimi dodatkami narzuconymi przez państwo.

Cena paliwa z "dodatkami" USD/galon

Polska na tle innych państw nie wypada wcale najgorzej ale sądzę że to co reprezentują USA powinno być przykładem. Oto mamy obywatela któremu (przynajmniej jeśli chodzi o paliwo) Państwo nie próbuje wyrwać całej zawartości portfela.

Spróbujmy jednak porównać to co tutaj zostało zaprezentowane do jakiejś sytuacji życiowej. W ciągu roku przejeżdżam ok. 15000 kilometrów. Przy spalaniu 6,5 l / 100 km daje mi to 81,25 litra E95 miesięcznie. Zaokrąglone do 100 l w celu pokrycia różnych sytuacji. Zaznaczam że jest to wartość całkowicie realna (Skoda Felicia 1,3 MPI). Po przeliczeniu otrzymujemy wartość 26,42 galonów benzyny.

Ile % pensji wydajemy na paliwo

I tutaj zaczyna być strasznie😦 Jak wynika z pierwszego wykresu mamy najniższy koszt benzyny w porównaniu do innych państw. Cena 1 litra E95 na wyjściu z rafinerii w dniu 27.12.2010 wynosiła 2,11 zł. Po doliczeniu wszystkich opłat : akcyza, podatek drogowy, VAT – cena wzrasta do 4,60 zł za litr. Do tego doliczmy marżę stacji i mamy prawie 5 zł. Akcyzy było 1,565 zł / litr, podatku nieco ponad 9 groszy oraz prawie 83 grosze VAT’u

Wnioski :

Mam nadzieję że to co udało mi się przedstawić jest dostatecznie czytelne. Obywatel polski jest bezczelnie okradany. Dojście w uczciwy sposób do jakiejkolwiek zamożności w naszym kraju jest okupione przez krew, pot i łzy.  I to może już całkiem niedługo odbić się całemu systemowi czkawką, a jak zawsze w takich przypadkach ci co są na samym dole oberwą po dupie najmocniej. W zaprezentowanych tutaj danych nie ma przeliczania „na nasze” jak to robią prawie wszyscy nasi rodacy patrząc na zagraniczne zarobki. Wszystkie wartości odwołują się do własnego systemu i dlatego pokazują prawdę obiektywną.

Pozdrawiam.

Tombula.

Źródła :

Ceny paliw :

http://www.eia.doe.gov/emeu/international/prices.html#Motor

Dodana Polska na podstawie cen Grupy Lotos :

http://www.lotos.pl/handlowy/ceny_paliw/historia/benzyna_bezolowiowa_95

Kurs dolara wg. :

http://waluty.onet.pl/kursy-walut,18905,notowania-kursy-srednie-nbp-a

Płace minimalne w 2010 roku wg Eurostatu.

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/

Podatki i inne informacje :

http://fita.org

One thought on “Chcesz mieć państwo, płać! Część II. Paliwo.

  1. nie wszystkie wykresy są dla mnie czytelne (nie mam jeszcze komputerka) jednak daję wiarę w to co piszesz:), i po krótce postaram się przedstawić inną ciekawostkę:

    najstarszy kwit z moimi zarobkami jaki znalazłem w domu to 10.1998, tj. 1080zł brutto (stawka 650zł, godzin przepracowanych 160, plus premia, dod. zm. inne) na ręke pisze że dostałem 838zł.

    Paliwo E95 w 1998r. kosztowało jakieś 1,65. Znalazłem to na forum ale z końcem 1996 a początkiem 97 jak jeszcze pracowałem na piecach karbidowych, to było po 1,30zł, pamiętam to bo kolega kadetem jeździł z nami do roboty🙂, tak że zakładam iż 1,65zł z 98r. jest realne.

    Teraz pora na rachunki 1,65×3 tj. 4,95 czyli można napisać dzisiejsza cena benzyny. A 838×3 daje nam 2514zł. Hehehe wychodzi na to że proporcjonalnie do paliwa z 98 powinienem tyle mieć na ręke😀 a ile jest sam wiesz:( Mało tego wtedy w 98r.byłem nagrybkiem robotnikiem niewyk. itd. Dziś pracujemy ponad 10 lat. nie brak nam wiedzy i doświadczenia – rutyny też😉 Tomek ile twoim zdaniem powinniśmy zarobić? Fakt że to tylko w stosunku do paliwa przedstawiłem no ale benzyna ma wpływ na wiele czynników. Ciekawe jak by to wyglądało z prądem, gazem, czynszem, bułkami?
    ;D

    Poprawiłem złą datę kwitka🙂

Możliwość komentowania jest wyłączona.